andrejsala.lv
Uz sākumu
Vēlos saņemt jaunumus
 
 
Attīstība Telpu noma Kultūra un Dzīvošana Par mums Karte
KoncepcijaDetālplānojumsVēsture
LV/EN/RU
Vēsture
Pirmo reizi publicējam bijušā vācu armijas karagūstekņa Emīla Felcmaņa atmiņu fragmentus par pieredzēto Rīgā – karagūstekņu barakās un sabombardētās spēkstacijas atjaunošanas darbos Andrejsalā pagājušā gadsimta 40. gados.
2008. gadā E. Felcmanis kopā ar ģimeni ieradās Rīgā, lai atrastu tās vietas, kurās bijis pēckara gados, īpaši gūsta laikā Andrejsalas spēkstacijā, un vēlreiz pabūtu tajās. Tagad E. Felcmaņa atmiņas apkopotas grāmatā.

1901. gadā Rīgas pilsētas dome pieņēma lēmumu par elektrocentrāles projektēšanu Andrejsalā. Plašāks ieskats vēsturiskajos notikumos – AS "Latvenergo" Enerģētikas muzeja vadītājas Inas Lastoveckas rakstā.

06.02.2009.
Andrejsala laika griežos
Andrejsala XIX gs. otrajā pusē M. Siliņa kartē "Rīga līdz ar apvidu". Avots: Rīgas Vēstures un kuģniecības muzejs

2008. gadā Jaunrīgas attīstības uzņēmums kopā ar vairākiem sadarbības partneriem veica bijušās Rīgas ostas teritorijas vēstures izpēti, aptverot laikposmu no salas rašanās un tās savienošanas ar sauszemi līdz mūsdienām. Īstenojot Andrejsalas attīstības projektu, ir būtiski iespējami precīzāk apzināt to kultūrvēsturiskā un industriālā mantojuma daļu, kas saglabājusies Andrejsalā cauri laikiem, kā arī apkopot liecības, kas raksturo galvenās norises šajā Rīgas centra daļā.

 

Izpētes gaitā iegūtie materiāli bija apskatāmi izstādē Andrejsala laika griežos, kas ilga vienu nedēļu jauniekārtotajā izstāžu zālē Enkura namā. Tagad piedāvājam noskatīties izstādē eksponētos attēlus un paskaidrojošos aprakstus prezentācijā četrās daļās:

  • I daļa: Andrejsalas rašanās – Daugavas pārveidošana – Infrastruktūra – Ielas (pps, ~5 MB)
  • II daļa: Teritorijas izmantošana – Starp diviem Pasaules kariem – II Pasaules karš – Andrejsala pēc II Pasaules kara (pps, ~8 MB)   
  • III daļa: Piestātnes un ūdens ceļi – Pasažieru kuģīšu satiksme – Tirdzniecības ostas attīstība – Siļķu brāķis – Rīgas ostas elevatori (pps, ~13 MB)
  • IV daļa: Dzelzceļš. Stacija Rīga-KrastaUnion saldētava – Andrejsalas spēkstacija (pps, ~12 MB)

Pateicamies par sadarbību vēstures izpētes projekta partneriem – vēsturniekiem Ingrīdai un Aigaram Miklāviem, Rīgas Vēstures un kuģniecības muzejam, Latvenergo Enerģētikas muzejam un Latvijas Dzelzceļa muzejam! Izmantoti arī materiāli no Latvijas Nacionālās bibliotēkas un Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta arhīva.

 

 

 

Andrejsalas izbūve jeb tās piemērošana ostas vajadzībām sākās 1881.–82. g., kad nostiprināja pret Daugavu vērsto krastu apmēram 1 km garumā.

Daugavas salu lielākās daļas jau sen vairs nav — tās vai nu aiznestas jūrā, vai savienotas ar vienu vai otru Daugavas krastu un noasfaltētas. Salas dažkārt nosauktas to pirmo iedzīvotāju vai citādi ievērojamu cilvēku vārdos.

Par Andreja krustu sauc diagonālu krustu, kas simbolizē apustuļa Svētā Andreja krustā sišanu. Tas izmantots vairāku valstu un teritoriju karogos un simbolikā. 19. gadsimtā šī vārdkopa tika izmantota arī arhitektūrā, ar ko apzīmēja rāmi no divām pa diagonāli novietotām sijām “X” burta veidā.

© SIA „Jaunrīgas attīstības uzņēmums” 2006-2017